Ako nakupovať v zľavách

Ako nakupovať v zľavách

A je to tu zas. Človek má až pocit, že má niečo s očami. Všade červená a žltá a už to útočí, zľava sprava, zľava zľava… ako si toto šialenstvo užiť, ale nestratiť pritom hlavu?

Taktika

Wishlist

Počas celého roka si postupne tvorím zoznam toho, čo sa mi páči a čo by som chcela keby… Zoznam narastá pomaly, a pretože sa k jeho revízii dostanem len raz za čas, chráni ma pred impulzívnym nakupovaním krátkodobých výstrelkov. Keď potom prídu zľavy, pozriem sa do zoznamu a splním si predovšetkým ten dlhodobý sen. (Každopádne, môj wishlist je veľmi veľmi dlhý, rozhodne nehrozí, že by som nemala čo nakupovať…)

Chcem to aj za plnú cenu?

Vidíte v zľave niečo, čo vás zatiaľ ani nenapadlo si priať – ale amorov šíp už čnie z vášho srdca? Než si to odnesiete domov, zamyslite sa nad tým, či by vás to rovnako priťahovalo aj za plnú cenu. Nejde o peniaze, aj keď aj malé čiastky sa vedia nazbierať. Ide skôr o to nezanášať si byt a šatník vecami, ktoré vlastne nikdy nepoužijete. Prečo to kupovať, keď to za nejakú dobu aj tak vyhodíte?

Obmedzený rozpočet

Tiež sa vám pri pohľade na % zliav zatmie pred očami a máte tendenciu do košíka nahádzať úplne všetko? V tom prípade platí – vopred sa rozhodnite, koľko utratíte a nedovoľte si ani o cent viac. Je to prísne, ale prísť o rezervy alebo nemať na nájom a jedlo je horšie.

Online

Na nakupovaní mám najradšej tie chvíle, kedy si nesiem tovar k pokladni a vychádzam z obchodu ovešaná taškami. Doma už ma to zase tak moc nebaví, takže si dávam pozor, aby som mohla veci kúpené v eufórii zase vrátiť. Pri nakupovaní v zľavách v kamenných obchodoch je nutnosťou dávať si pozor na zmeny obchodných podmienok. Našťastie, v prípade on-line nakupovania je to iná liga. Tovar si objednám k doručeniu na výdajné miesto, kde si ho môžem v kľude vyskúšať a ohmatať, poprípade rovno vrátiť. A ak to nejde a balíček mi dorazí domov, nárok na vrátenie peňazí mám zo zákona, bez ohľadu na zľavovú akciu.

Materiál

Nech už je niečo zľavnené alebo nie, vždy riešim materiál. Je to prírodná surovina? Kameň, kov, bavlna, vlna, drevo alebo ľan? Tak to letí do košíka, len tak zasviští. Je to plast? Tak prešľapujem a rozhodujem sa ako mačka pred kalužou. A väčšinou do toho nejdem.

Sezónnosť a dizajn

Niektoré veci sú, žiaľ, spotrebné. Sú navrhnuté tak, aby uspokojili okamžitý módny trend a už za pár mesiacov sú zrelé na uloženie do krabice a zakonzervovanie na vintage účely. Rovnako to je aj s vyložene sezónnymi predmetmi. Je pekné kúpiť si v zľave krásne sane – na konci marca to však znamená, že o ne budete niekoľko mesiacov len zakopávať. A na mieste je teda otázka, či to za to stojí. Na druhú stranu - existujú tzv. kométy – veci, ktoré preletia a človek má len jedinú príležitosť na ich kúpu. Takže ak po tom túžite, neotáľajte ani chvíľku. Druhá šanca už možno nebude. Špeciálne limitované kolekcie alebo veci pred novou edíciou sú horúcimi kandidátmi na podobný prístup.

S rozumom a bez strachu

Už dávno neplatí, že v zľavách sú len veci defektné a na sklonku životnosti. Nakupovať v zľave je na Slovensku a v Česku také bežné, že veľké reťazce majú polovicu tržieb z akčného a zľavneného tovaru. Ani inde to nie je lepšie, obchody sa dostávajú do zľavovej špirály, zákazníci už nechcú nakupovať za plnú cenu. Kto nemá akčné ponuky, ten proste ako keby nebol. Predajcovia si ale nemôžu dovoliť zákazníkov dotovať a dochádza k tlaku na dodávateľov, tlaku na krajčírky, na výrobcov materiálov, na pestovateľov bavlny... Aby sme si mohli kúpiť ďalšie tričko, našich vrstovníkov v Bangladéši čaká ďalší neplatený nadčas a hladina Aralského jazera zase o niečo poklesne a zanechá za sebou len slanú púšť. A keď si náhodou vyberieme zle a za “tú cenu” kúpime nevhodný kúsok, ktorý nakoniec vyhodíme, práca všetkých menovaných vyjde nazmar. Skládky sa plnia a lode s textilným odpadom križujú oceány. Preto, než sa pustíte do divokého utrácania, najskôr premýšľajte. Čerstvý vzduch a čistá voda v zľave nie sú a ani nebudú...